Jumaat, 29 Mei 2009

muliakan jiran dan tetamu


Besar ganjaran yang Allah berikan kepada mana-mana hambanya yang memuliakan jiran dan tetamu berdasarkan kepada hadis berikut :- Hadis dari Abu Hurairah radhiallahuanhu bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : “ Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan kebaikan ataupun diam, Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan jirannya, Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya “ Riwayat Bukhari dan Muslim.

Apa yang ingin saya kongsikan adalah kelebihan yang diperolehi dengan memuliakan jiran dan tetamu. Baru-baru ini iaitu pada 9/5/2009 rakan saya dan suami iaitu Tuan Haji Ramlan bercadang datang ke rumah untuk menceritakan tentang STG. Lalu saya pun memasak jaudah ringan untuk hidangan tetamu serta jiran tetangga untuk sarapan pagi. Saya menjemput jiran tetangga kami yang kenal dengan Tuan haji. Dalam lebih kurang 7 orang yang datang semuanya. Keesokkannya saya menjamu jiran tetangga yang lain pulak untuk sarapan pagi. Tengahhari itu datang pulak salah seorang ahli kumpulan Al-Munawarah iaitu kelab yang baru saya sertai iaitu awal bulan ini. Banyak faedah yang dapat dengan menjadi ahli kelab ini iaitu ceramah agama, kelas jahitan, kelas masakan, hadiah hari lahir, hadiah hari ibu dan lain-lain. Untuk dapat hadiah saya perlu sah menjadi ahli dalam masa 3 bulan. Ahli kelab ini adalah surirumah belaka. Berkat daripada memuliakan jiran dan tetamu maka saya mendapat hadiah 3pc towel set daripada aussino serta sekuntum bunga. Sesungguhnya di dunia lagi Allah telah menunjukkan keberkatan dengan memuliakan jiran serta tetamu apatah lagi ganjaran yang menunggu umat Islam di Akhirat kelak untuk sesiapa yang memuliakan tetamu dan jirannya. Ambillah kesempatan daripada hadis di atas dengan sentiasa memuliakan tetamu dan jiran.

1 ulasan:

Atikah berkata...

Salam ziarah kak sarah...

Bila kita memuliakan jiran n tetamu kita... rezeki kita tak kan putus...

Nak tanya kelab Al-munawarah tu kat mana ek?