Jumaat, 7 November 2008

PUDING KARAMEL

Banyak-banyak puding. Puding Karamel yang paling saya gemari.
Saya ingin berkongsi resepi puding karamel yang saya dapat daripada Cik Sarina iaitu officemate saya.
Rasanya enak, tidak terlalu manis dan tidak berbau hanyir telur.
Cara pembuatannya juga mudah.
Di sini saya sertakan bahan-bahan yang diperlukan serta cara-cara untuk membuatnya:-

Bahan-bahannya

100g gula
500 liter susu segar
3 biji telur
2 biji telur kuning sahaja
120 g gula castor
sedikit perasa asen vanilla

Cara-Caranya:-

1. Cairkan 100g gula dan tuangkan dalam acuan dan diketepikan. Sekiranya ingin dimasak dalam oven pembakar maka acuan tersebut hendaklah diletakkan di dalam dulang berisi air suam barulah boleh dibakar.
Gula tersebut bolehlah dikacau dengan batang aiskrim maka tak teruklah sewaktu membersihkan perkakasan. Pakai dan buang sahaja.
2. Panaskan susu segar dan diketepikan
3. Masukkan 3 biji telur, 2 biji telur kuning, 120g gula castor dan sedikit perasa asen vanilla lalu dipukul sehingga gula hancur
5. Masukkan susu segar yang telah dipanaskan ke dalam aduan tersebut
4. Tuangkan aduan tersebut di dalam acuan yang mengandungi 100g gula yang telah dicairkan terlebih dahulu sebentar tadi
5. Kemudian bakar aduan dalam oven 165 darjah selama 35-40 minit ataupun boleh dikukus selama 30 minit.

Selamat mencuba yea.

Tiada ulasan: