Rabu, 1 April 2009

Suri Idaman

Hari ini sudah genap 3 bulan aku menjadi surirumah professional. Atas pengalaman yang aku dapat daripada bekerja di sebuah organisasi yang besar. Aku juga ada KPI. Tetapi KPI ku bukanlah penentu yang aku akan mendapat bonus yang banyak mahupun mendapat kenaikkan pangkat. Ianya semata-mata untuk mengurangkan beban suamiku. Semoga tindakanku ini mendapat redha Ilahi.

KPI ku yang pertama adalah mengurangkan belanja. Salah satunya adalah memastikan bahawa bil air kami tidak perlu dibayar tiap-tiap bulan. Ini kerana kami rakyat Selangor mendapat bil air percuma sebanyak RM11. Aku hanya perlu pastikan tiada berlakunya pembaziran air jadi tiadalah bil air yang perlu dibayar. Kedua aku kena pastikan bahawa bil elektrik kami tidak melebihi RM40. So anak-anak ku perlu kurang menonton televisen aku berikan mereka aktiviti seperti berbasikal, mewarna buku dan juga membaca buku. Selain itu juga aku kena pastikan setiap kipas dan lampu akan padam bila orang tiada ada. Ini perlu untuk memastikan KPI ku tercapai.

Aku juga memastikan bahawa kami kurang berbelanja dipasar malam, pasar tani mahupun pasaraya bak kata orang setiap nama pasar perlu aku jauhi..... Pasar tani hanya nak beli barang basah dan kering begitu juga dengan pasar malam. Makan di pasar tani atau pasar malam hanya sekali sekala ataupun yang teringin sangat seperti capati atau satay. Yang lain tak boleh. Kalau ke pasaraya pun aku pastikan ada senarai barangan ditanganku dan hanya barangan dalam senarai sahaja yang boleh dibeli yang lain takat telan air liur jer laa.....

Untuk mencapi KPI mengurangkan belanja ini. Kami kena kurang makan diluar. So aku kena versatile dalam masakkan ku. Aku pun mencuba segala macam resipi yang aku dapat dari Elly dan internet. So bermacam-macam menulah yang aku buat seperti waffle, pizza, makaroni, nasi dagang, stew daging,roti garlic, puding roti, kek coklat, meehon singapore, tom yam, ikan kukus dan lain-lain. Anak ku paling gembira setiap kali aku cuba resipi baru. Baru-baru ini aku buat kek coklat sekali dengan hiasan princess di atasnya. Di jamunya rakan setaman. Esok aku buat waffle. Pesta waffle pun diraikan. Urut dada aku. Namun bila kenang-kenang yang Rasullah paling seronok dengan kanak-kanak. Setiap kali Rasulullah tidak sihat beliau memberi wang kepada kanak-kanak dan memohon agar mereka mendoakan kesihatan yang baik untuk beliau. Disebabkan aku ini tidak berduit jadi hanya makanan sahaja ler yang dapat ku jamukan kepada jiran-jiran tertangga dan kanak-kanak. Moga mendapat keberkatanNya.

Setakat ini dulu tentang KPI ku yang pertama iaitu mengurangkan belanja. Semoga Allah memberkati usahaku yang sedikit ini. Lain kali bersambung dengan KPI ku yang kedua iaitu menjana pendapatan untuk keluarga.

1 ulasan:

Abu Shahmi berkata...

bagusnya...nak ikut leh