Jumaat, 17 April 2009

Menjana Pendapatan

Aku ingin menyambung cerita tentang KPI ku. Bab menjana pendapatan. Aku kerja sebagai guru tadika sahaja. Masa kerja ku pula 3 jam sehari.... Alhamdulilah gajiku berada dalam lingkungan 3 angka cuma bawah banyak sikit dr pencen org kerajaan.

Alhamdulilah gaji itu gaji bersih ku ler... Ini kerana pengajian anakku (Iman Sofiyah) ditadika ditanggung beres oleh majikan tempatku bekerja. Almaklumlah anakku belajar ditempat yang sama denganku. Untuk anakku yang ketiga plak (Amal Nadhirah) pun ditanggung beres kerana menghantarnya di taska majikan yang sama. Wang gajiku ini dapatlah ku sumbangkan sedikit kepada kedua orang tuaku di kampung.

Duit minyak keretaku ke tempat kerja serta menghantar anak sulungku (Nurul Hidayah) ke sekolah. Alhamdulilah mencukupi. Ini kerana aku menolong jiran-jiranku untuk menghantar anak masing-masing ke sekolah. Iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah agama yang sama dengan anakku serta anak-anak muridku seramai 6 orang yang naik keretaku. Dengan ini dapatlah menampung duit minyak keretaku untuk sebulan.... Alhamdulilah....

Aku juga ada berniaga kecil-kecilan iaitu menjual pemerah susu untuk para ibu yang bersalin. Tujuan aku berniaga ini bukannya apa untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. Aku nak semua ibu-ibu yang berkerja ini dapat menyusukan anak masing-masing. Ini kerana Islam amat menitik beratkan tentang penyusuan ibu ini. Bahkan Islam menggalakkan agar para bapa memberi wang kepada isteri mereka yang menyusukan anak. Susu itukan anugerah daripada Allah. Seelok-eloknya kita manfaatkan segala pemberian Allah s.w.t. Tiada sesuatu pun yang Allah jadikan itu sia-sia. Harga yang ku kenakan adalah "Baik punya". Jiranku paling banyak menolong ku berniaga... Alhamdulilah...... Sesiapa ingin membeli pemerah susu jenama spectra bolehlah menghubungiku di laman ini.



Gambar Spectra 3 dengan 2 breast shield

Aku juga sedang belajar membuat kek, baru-baru ini aku ada buat kek coklat untuk anakku (Iman Sofiyah sempena birthday yang kelima). Seorang daripada ibu anak muridku ingin menempah kek yg aku buat sempena birthday anaknya bulan depan... Alhamdulilah bertambahlah rezekiku.... Boleh dikatakan aku ini sedang belajar berbagai-bagai masakan bukannya apa untuk menolong menambahkan pendapatan keluarga........


Contoh kek

Aku juga mengikuti kelas jahitan di Kolej Komuniti. Aku hanya perlu membayar RM20 untuk 12 jam. Aku rasa berbaloi. Sekarang ini aku tengah belajar membuat blaus dan juga slack. Aku belajar ini ikhlas kerana Allah s.w.t. Ini kerana nak mencari blaus yang menutup aurat cukup susah untuk orang yang kecil molek seperti ku. Kalau ada pun. Lengan pendek, Labuh baju takat atas punggung jer.... Payah, payah... nak cari baju yang menutup aurat. Semoga Allah menambahkan kefahaman aku dalam menuntut ilmu ini..... Aku berhasrat nak buat gaun untuk anak-anakku. Almaklumlah aku mempunyai 3 orang anak perempuan. Bila dah pandai aku boleh ler meniaga gaun plak... Bijak!Bijak!

Yang pasti ianya perubahan kerana yang positif. Walaupun aku tidak lagi bekerja di pejabat namun aku perlu pastikan yang aku juga membantu dapat menyumbang ekonomi untuk keluargaku.... Untuk semua surirumah...... pastikan anda sentiasa menambah ilmu. Hanya dengan menuntut ilmu sahaja kita boleh mengubah kehidupan kita......
kerana ilmu itu adalah warisan para Nabi dan Rasul......

7 ulasan:

hashanim berkata...

kagum dgn apa yg sarah buat skrg. Has baru terhegeh2 nak jadi surirumah.. not an easy task i guess. camner pun, insyaAllah... i know u can do it..

CM berkata...

Salam ukhwah..semoga apa yang Pn.Sarah lakukan mendapat keberkatan Allah,rezeki ada dimana-mana yang paling penting kita tidak terlepas menyaksikan dan memainkan peranan yang besar dalam tumbuhbesar anak-anak sebagai muslim sejati..

Kasawari berkata...

semoga rezki bertambah buat cikgu sarah... Amin, dan semoga ibu sihat sentiasa..

salam kunjungan dari blog KassimSelamat...

Sarah Samah berkata...

Salam Has

Terima kasih di atas sokonganmu itu. Sarah yakin Has pun blh buat seperti apa yang Sarah buat. We can work it out together. Moga-moga kita mendapat keberkatan daripadaNya. Amin

Salam ukhwah untuk cikgu mas

Terima kasih kerana sudi melawat blog saya dan memberikan komen yang positif. "Apa yang penting.... Kerjasama (Lagu Wonderpets)" antara suami dan isteri untuk membentuk anak-anak menjadi muslim sejati....

Salam ukhwah buat kasawari.

Terima kasih kerana sudi melawat blog saya dan terima kasih atas doa tuan. Moga2 berkat doa tuan ibu saya cepat sembuh dan dapat menunaikan haji tahun ini. Beliau telah dipilih oleh Tabung Haji untuk menunaikan haji tahun ini. Hanya kekuasaan Allah mampu menyembuhkan ibu saya..... Doa tuan amat saya hargai.

Terima kasih semua.

Unknown berkata...

SYABAS! Chartered accountant turn to full time housewife cum cikgu tadika.....

Sarah Samah berkata...

Salam Ikram

Terima kasih kerana mengunjungi blog kak sarah....

Sekarang nie di mana? Dah balik Malaysia ker??? Datanglah rumah kak Sarah untuk minum-minum dan sembang2.....

Salam ukhwah.

Crystal Mania berkata...

Salam Kak Sarah, ingat kita lagi tak eliza a.k.a eliz :)... teruja tgk kak sarah dah pandai jahit n buat kek yg very luvly tu.. cantikla, boleh order kek ben 10 tak.. hehe gurau aje.. kak sarah skrg lebih happy dgn life skrg kan, kita doakan yang terbaik utk kak sarah n family... doakan kita jugak eaa.. c u again :)