Sabtu, 14 Mac 2009

Basikal

Anakku yang sulung pernah berkata kepada ku "Ibu kakak malulah dengan Faris, dia umur 6 tahun dah pandai naik basikal roda dua, kakak darjah dua masih lagi naik basikal 4 roda". Aku hanya tersenyum sipu apabila mendengar kata-katanya. Dalam hatiku berdetik "Aik rasa tercabar jugak rupanya". Anakku jarang naik basikal lantaran kesibukan aku bekerja dulu selalu balik lewat sampai rumah paling awal maghrib. Hujung minggu sibuk dengan aktiviti lain hinggakan anakku tiada masa yang banyak untuk main basikal bersama kawan-kawannya.


Sekarang itu semua telah berlalu, kini setiap petang anakku akan naik basikal bermain bersama kawan-kawannya. Lalu aku berbincang dengan suamiku dan memintanya membuang dua roda kecil di basikal tersebut bagi merelisasikan impian anakku. Hampir setiap petang anakku akan berlatih naik basikal mula-mula aku kena pegang tempat duduk belakang dan dia mengayuh basikalnya. Bila tengok dia dah pandai mengimbangi badannya aku akan lepaskan peganganku. Acap kali juga dia jatuh sampai menangis. Tapi dia tak pernah putus asa masih terus belajar. Kini dia telah pun pandai mengayuh basikal beroda dua. Alhamdulilah, itulah rahmat buatku, anakku sudah pintar berbasikal roda dua.


Cuti Malidur Rasul yang lepas suamiku telah membelikan basikal untuk dirinya, aku dan Iman sementara kakak dapat tongkat basikal dan adik plak dapat tempat duduk rotan diletakkan dibasikalku. Saban petang kami sekeluarga berbasikal bersama2. Hinggakan ke Pasar Tani pun naik basikal satu keluarga. Yang pastinya basikal telah merubah kehidupan kami sekeluarga. Kakak dah kurang menonton tv gara-gara aktiviti berbasikal kami. Iman teruja kerana dapat basikal baru, Amal plak akan menjerit keseronokkan kerana dapat menunggang bersamaku.


Yang pasti berbasikal dapat menyihatkan badan. Berpeluh berbasikal keliling taman dengan membawa penumpang dua orang (Iman dan Amal). Yang penting sekali melihat keseronokkan diwajah anak-anakku terasa hilang lenguh dikakiku takala mengayuh basikal tersebut. Seronok dapat melakukan aktiviti bersama keluarga. Yang pasti basikal telah merubah kehidupan kami. Terima kasih bang, kerana telah membelikan basikal untuk kami semua, walaupun kakak hanya dpt tongkat basikal dan Amal dpt tempat duduk rotan yang pasti mereka seronok dengan aktiviti ini. Alhamdulilah semoga basikal ini dapat memberikan manfaat kepada kami sekeluarga. Amin.

3 ulasan:

hashanim berkata...

seronoknya berbasikal.. dah bertahun rasanya has tak berbasikal.. harap has dapat cari satu cara utk beriadah dgn mudah & murah di sini..

hashanim berkata...

sarah.. what's yur email add? mine is has.hanim@yahoo.com

Sarah Samah berkata...

salam...
maaf ler has lambat jawab sibuk dgn tugasan disekolah juga dirumah.... Sampai tak cukup masa rasanya.... Keja camtu gak tak siap2.... anyway sarah punya email sarahsamah@gmail.com do keep in touch........