Jumaat, 16 Januari 2009

Budak Lelaki Lambat Matang

Apa yang ingin saya ceritakan hanya berdasarkan pengalaman saya sebagai seorang guru tadika. Boleh dikatakan saya lihat yang paling ramai menangis di tadika yang saya mengajar adalah budak-budak lelaki daripada 4 tahun sehinggalah ke 5 tahun. Tangisan mereka seolah-olah mereka kena pukul. Ada yang menghentak-hentak badan ke lantai, ada yang menendang-menendang cikgu dan ada juga yang menangis tak berhenti-henti daripada masuk kelas sehinggalah keluar kelas. Betullah seperti pendapat Dato' Fadzilah Kamsah yang menyatakan anak-anak lelaki lambat matang. Boleh dikatakan majoritinya budak-budak lelaki. Budak-budak perempuan hanyalah hari pertama persekolahan sahaja. Tetapi budak-budak lelaki sampai minggu yang kedua ini pun masih lagi menangis. Mereka perlukan perhatian lebih daripada budak-budak perempuan dan mereka cepat terasa hati daripada budak-budak perempuan. Kadang-kadang rasa tak tahu macam-mana nak layan. Bila dibiarkan menangis, tangisan mereka tak berhenti sehingga menganggu rakan-rakan yang lain hendak belajar. Kadang-kadang ianya membuat saya terfikir "Layakkah saya menjadi pendidik". Saya kurang tegas dengan mereka. Ada dua tiga orang yang suka mencubit rakannya. Bila ditegur menjawab tak nak kawan cikgu.... Tapi saya biarkan. Minggu depan saya nak cuba skill baru untuk menjadi lebih tegas. Moga-moga eksperimen saya berjaya.

1 ulasan:

Bawang Goreng berkata...

Ha... ha...

Anak lelaki yang umur 3 tahun tu pun suka cakap, "Taknak kawan mama" tiap kali saya jentik kepala dia...