Khamis, 3 Jun 2010

MERDEKA!MERDEKA!!!


Lega rasanya hatiku ini. Manakan tidak. Anak-anakku sudah pun habis menjalani peperiksaan pertengahan tahun. Zaman sekarang nie anak nak periksa ibu pun yang risau. Namun hatiku nie tak henti-henti rasa berdebar menunggu keputusan peperiksaan. Apa yang aku perlu adalah adanya peningkatan di dalam peperiksaan anak-anakku. Alhamdulilah buat anakku yang sulung ternyata ada peningkatan yang cukup bagus. Keputusan sekolah agamanya sudah diketahui. Anakku mendapat tempat ke 2 berbanding dengan ujian bulan lepas. Itu sudah cukup bagus untukku. Bahkan dia pun mendapat Fekah 100%. Ini mungkin berkat adanya buku "Indahnya Hidup Bersyariat". Aku gunakan buku itu untuk menguji tahap kefahaman anakku. Ternyata Hidayah boleh menjawab dengan betul. Sebelum ini Hidayah hanya dapat 84% sahaja untuk Fekah. Kini 100%. Sudah bertambah bagus anakku. Menjadi better and better. Aku rasa amat berbaloi membeli buku ini ternyata ianya berguna untuk seisi keluarga.
Kini hatiku berdebar menunggu keputusan sekolah kebangsaan pula. Tunggu lepas cuti baru dapat keputusan. Namun matapelajaran Matematik telah pun diketahui. Hidayah mendapat 91%. Alhamdulilah. Ujian bulan lepas mendapat 84%. Berbaloi usahaku selama ini. Aku menemani waktu mengulangkaji pelajaran. Beruntung anak-anak sekarang. Ibu belajar bersama-sama untuk memastikan kejayaan anak-anaknya. Semoga sekolah kebangsaan pun ada peningkatannya.
divIman pun masih juga tidak mendapat keputusan periksa untuk sekolah tadikanya. Namun cikgunya menyatakan Iman mendapat 100% untuk matematik. Sekolahnya menggunakan kaedah "Mental Arithmetic". Bagus betul kaedah itu. Ini kerana itulah yang aku ajar untuk anakku Nurul Hidayah. Ya! Allah semoga kau memberi kejayaan kepada anak-anakku. Kejayaan di dunia mahupun di akhirat....
div>

1 ulasan:

hashanim berkata...

tahniah hidayah & iman! mesti seronok kan sarah tgk anak2 berjaya.. semoga Allah mudahkan usaha kita mendidik anak2.. amin!